Etiketter

onsdag 8 maj 2013

Uppsats





Slang och svordomar

Jag tror att anledningen till att det finns så många olika slang är för att ungdommar hela tiden vill hitta nya sätt att uttrycka sig. Man har olika slang beroende på vart man bor och vilka grupper man tillhör. Slang är ett sätt att känna att man tillhör en grupp. Svordommar är något som nästan alltid har funnits och man har alltid använt det. Enligt mig finns det de svordommar som är ok och sedan de som inte är ok. De som är okej är de mindre hårda såsom jävlar och fan. Sedan finns det lite hårdare svordommar som könsord, religiösa svordommar m.m som tex. fitta, hora och blattejävel. Jag tror att väldigt många, särkilt ungdommar överandvänder svordommar, vilket jag tycker kan bli väldigt irriterande ibland. Men jag tycker att det är okej att använda de mindre hårda svordommarna för att ta ut sin ilska. 

Dialekt

Man brukar säga att det finns sex dialektområden:
Sydsvenska mål, götamål, sveamål, gottländska mål, norrländska mål, och östsvenska mål. Sedan finns det såklart massa andra dialekter, väldigt många städer har en egen dialekt te.x Göteborg och Stockholm. Jag tror att dialekter uppstod genom att människor grupperade upp sig på olika större ställen, människor på samma ställe pratar på samma sätt, vilket är normalt för dem men lite anorlunda för människorna på andra ställen. Jag tycker personligen att min dialekt är en blandning av smålänska och skånska eftersom jag bott på båda ställerna. Jag irriterar mig personligen på sättet man pratar i Göteborg och Stockholm. Dialekterna i både Göteborg och Stockholm låter väldigt stolta och verkar för anstängda för mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar