Etiketter

torsdag 6 september 2012


Grundämnena svavel och järn 6/9 - 2012   Amina

Uppgift: 
Vilka egenskaper har svavel? Vilka egenskaper har järn? Hur kan vi delar på dem igen, när vi blandat dem? Vad händer när vi värmer på en blandning av svavel och järn?

Syfte: 
Att lära sig undersöka ämnen och vad en kemiskförening är.

Hypotes: 
Jag tror att det inte kommer ha samma egenskaper. Man kan försöka dela upp det med en magnet.

Material: 
  • svavel
  • järn
  • magnet
  • provrör
  • bägare
  • vatten
  • sked
  • pappersform
  • hammare
  • Fyll på med fler saker som du använder

Utförande:  Först tog jag svavel och kände på det, sedan luktade jag på svavlet. Efter det tog jag lite järn och kände på det. Sedan delade jag upp svavel och järn, då började man kolla på egenskaperna. Efter jag hade kollat på egenskaperna tog jag ett provrör och blandade in svavel och järn där. Sedan satte jag in provröret i en ugn, och väntade på att järnet och svavlet skulle smälta. När det hade smält så tog vi en hammare och krossade provröret.

Resultat: Svavel är inte magnetiskt men järn är det. Järnet är fortfarande magnetiskt när man blandar det med vatten men inte lika magnetsikt som innan. 
När man blandar svavel och järn så går det med hjälp av en magnet att dela på järnet och svavlet för järnet är magnetsikt. Järnet luktar järn och svavlet luktar lite surt. 

Efter bränning: Blandningen luktar varmt och järn. Hela klumpen blev magnetsik. 
Järnet kan man fortfarande se och det är mörkgrått ungefär samma färg som innan, svavlet är lite guldigt. 

Slutsats: Hypotesen stämde inte eftersom dem inte hade samma egenskaper.  Fast man kunde dela upp det med en magnet. 

Felkällor och åtgärder för att undvika dem
Vi har inte vägt upp svavel och järn tillräckligt noga och kan inte blanda det tillräckligt bra så allt reagerar.
Därför finns det järn kvar som är magnetiskt.
Förbättring och utveckling av laborationen.
Vi kan använda en bättre våg med t ex hundradels gram och blanda mer noggrant.
Man kan undersöka fler egenskaper.

1 kommentar:

  1. Bra att du har med alla rubrikerna, du har förklarat hur du gjorde och vad som hände och en hel del av slutsatsen finns också med.

    SvaraRadera