Etiketter

tisdag 4 september 2012

Läsa mellan raderna svar




1 (s 35)  Nora gör mål och säger: 
”Det kändes skönt, som att komma ut i solskenet en sommarmorgon.”
Hur skulle du tolka denna mening?

  1. Att Nora får tillbaka lite självförtroende.
  2. Att Nora gillade att vara i centrum.
  3. Att Nora gillade att vara utomhus.

2 (s 35 ) ”Dom andra i laget kramade om mig. Alla utom Fanny som var tvungen att knyta sina skor.” Hur tolkar du Fannys reaktion?


Jag tror att vill visa att hon inte tycker om Nora alls.




3 (s 39 + 44 med flera) Hur tolkar du de kortare texterna i kursiv stil som dyker upp mellan kapitlena? Vilken funktion har de?


De skriver vad hon tänker genom kapitlet.



4 (s 46) Nora och Karin sitter och väntar på bussen efter ”överfallet” i duschrummet. Då säger Karin:
”-Alla hatar mig.Utom du.
Det kändes som om nån hängt på mig en ryggsäck som var så tung att jag nästan ramlade baklänges.”
Hur tolkar du Noras reaktion?

Nora trodde att Karin hatade henne också för att hon inte gjorde någonting i omklädningsrummet.




5 (s 51 + 52) I slutet på sidan 52 står det: ”Nu såg jag på Sabina att hon var rädd för Nadjas skull.”  (Nadja =Sabinas syster) Vad är det Sabina är rädd för? (Du behöver läsa både sida 51 och 52.)''


Hon var rädd att någonting skulle hända Nadja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar